2009-05-24

På promenad genom stan

Det har varit en lång och härlig hästdag idag.

Gick upp 5.50 imorse(! vad gör man inte för dessa hästar...) Åkte till stallet och packade transporten och putsade det sista på Stina. Vi åkte vidare mot Askersund. Jag red 1.10 och 1.20, i 1.10 så rev vi sista hindret i omhoppingen. Klantigt, jag slappnade väl av för att det nästan var färdigt, men så var det inte. I 1.20 så fick vi ett stopp, också mitt fel. Jag tappade fokus en sekund och gjorde bort mig. I de lägena är det inte så konstigt att hon stannar. Är ändå ganska nöjd med dagen, det har blivit jättefint på Askersunds anläggning, de har byggt ett stort fint ridhus med cafeteria, de har gjort om banan och framhoppningen, och bytt underlag. Det var hur bra som helst! Nöjd med dagen trots att det inte blev något pris. Börjar bli sällsynta de där priserna...måste rida bättre!!!

Väl tillbaka i stallet så var det dags att vänta på Jocke som skulle sko Vogue och Vanda. Tro det eller ej, han svarade när jag ringde och ville komma tidigare och sko! Perfekt för mig. Innan han kom så hann jag åka till ÖoB och reklamera ett av tränsen som jag köpte för ett tag sen, pannbandet började falla i delar. Det var inga problem, jag fick ett nytt. Voggan blev fin i fötterna, det var kul att prata med Jocke också, han brukar jämt sko när jag jobbar annars, men idag var jag där.

Voggan det lilla monstret slängde av mig igår när vi var ute och red. Helt apropå ingenting egentligen, red på hackamoret och det gillade hon inget vidare. Det blev lite härj åt alla håll och jag insåg att om inte jag släpper så kommer både jag och hästen att ramla. Då ramlade bara jag istället, landade fint på knäet. Det blev ett hål i ridbyxorna, och i knäet! Typiskt... Kan inte ens komma ihåg när jag ramlade av sådär sist. Okej att man ramlar av när man hoppar och grejar, men när man rider ut i skogen?!

Cannavaro har fått börja ett tufft liv på Kallsö, de vilda islänningarna hade mer eller mindre mobbat ut honom, han hade gått igenom staketet tre gånger. Eva flyttade honom till en egen hage så att han kunde vila lite och så att hon kunde fundera på vad hon skulle göra. Det fungerar ju inte om inte hästarna håller sams. Men då tog Hassan saken i egna händer och ville göra ett nytt försök, han hoppade helt enkelt tillbaka in i hagen där resten av flocken gick. I början höll han sig mest för sig själv men nu hade han i alla fall fått en kompis, eller fadder... Så det löser sig nog, hoppas jag verkligen!

Jobbade torsdag och fredag på Harrys. Gick bra, trevliga gäster och medarbetare! Funderade ett tag på om jag skulle föreslå en nattpromenad efter jobbet i fredags, men jag droppade idén. Bra eller dåligt?

Sanna och jag var ute och gick i torsdags före jag började jobba. Vi tog en tur genom stadsparken, över slussen och sedan ett varv på Stora Holmen. Vilka minnen det väckte! Vi funderade på om det överhuvudtaget var någon aktivitet där fortfarande. Kom fram till att det nog inte var det. Men Hampus sa att han trodde det, och nu har jag kollat upp det. Mån - Fre 10-17, Lör - Sön 11-18. Med både Lilleputtetåget och minilantgård. Nöjd, det här fan ett bra koncept! Hoppas det finns kvar när jag någongång eventuellt får barn.

Nu väntar en 7-16 vecka på jobbet, skönt. Värre blir det veckan efter, 9-18...kommer bli tufft, men bara att göra det bästa av situationen. För veckan efter det, då har jag semester! Wow. Ska försöka hinna med både Ullared och en tur till skärgården för att hälsa på Hassan. Sällskap sökes.

Inga kommentarer: