2009-05-17

Jag har en häst på en ö!

Idag har jag, Alex och Cannavaro varit på äventyr. Det var dags att åka ner till St Annas skärgård, utanför Söderköping, och lämna Cannavaro på hingstbete. Det är en fantastiskt trevlig liten ettåring jag har!

Sist han åkte transport var i höstas, Riksföl på Strömsholm i september, då åkte han ihop med Vogue. Trots det tyckte han inte alls att det var läskigt att gå på transporten helt själv, snarare tvärtom. Är ganska nyfiken av sig... Smög på utan problem! Han trampade runt lite när vi åkte från gården, skakig grusväg dessutom. Sedan stod han som ett ljus resten av vägen. Så himla duktig!

Väl framme vid bryggan i St Anna så var det dags för att åka färja. För att undvika eventuella problem att få honom på färjan så lastade vi av direkt på. Han tyckte det var lite konstigt och mystiskt, dessutom luktade det ju får! Han stod ändå snällt, färjeturen tog väl ungefär 20 min. Han trampade runt lite och undrade vad sjutton vi höll på, men var verkligen superduktig och höll sig lugn. Han lyssnar verkligen på människor!


Det var lite halvläskigt att åka färja, i alla fall i början. Sen gick det bra.

Väl framme vid Kallsö så var det ju lite läskigt att gå av färjan också, lika bra att hoppa i land. Han tyckte nog att det var skönt med fast mark under fötterna, ingen gungande båt. Vi gick till hagen där hans blivande kompisar gick. Till att börja med så får han gå med fyra stycken ur flocken, två ettåriga islänningar, en ettårig nordis och en tvåårig islänning. Vi som trodde att Cannavaro skulle bli nöjd av lite fler hästar fick oss ett gott skratt när den första lilla islänningen kom uppgalopperande. Cannavaro blev livrädd, det kom ju en lite ulltuss springande mot honom i full fart, för guds skull!

Han vande sig efter en liten stund och lite påtryckningar från de andra hästarna. Verkade som de kom ganska bra överens tillslut. Det är dock lite storleksskillnad på dem, och större lär väl den bli...

Nya vänner har han också fått. Något mindre kanske man kan säga...

Jag och Alex har haft en fantastisk eftermiddag. Det känns som att vi har varit på semester en hel helg. Skärgårdsluft lugnar verkligen själen, vilken underbar natur det är! Vi tyckte dessutom att det var sjukt kul att åka båt, hade lätt kunnat åka några varv runt öarna. Hur fint och skönt som helst. Det var verkligen perfekt väder för att ge sig ut i skärgården idag. Nu är semesterdestinationen definitivt bestämd. St Annas skärgård, here we go!

En härlig semesterdag. Eller ja, eftermiddag i alla fall. Underbart att åka båt i skärgården, fantastiskt väder!

När jag fick höra att det låg en camping vid bryggan vi skulle åka ifrån så började jag tänka på en klassresa vi åkte på i nian. Då bodde vi på en camping i St Annas skärgård. Sannolikheten att man skulle hamna där igen var väl inte så stor. Men så var det! Jag kände igen mig direkt, det stora gula huset med receptionen. Världen är bra liten ibland!!!

Inga kommentarer: