2008-12-12

Musik, musik, musik!!!

Jag har kommit till insikt!

Vi satt och diskuterade julsånger här. Började prata om Fairytale of New York. Mamma hade en svensk version med Ainbusk och Håkan Hemlin. Hon hade också en version med Ronan Keating. Jag hade en version med Håkan Hellström och Plura Jonsson. Då började diskussionen om originalet. Jag sökte på google, fick upp en sida från Wikipedia, det var The Pogues som gjorde originalet. Från 1987 för övrigt. Insåg då också att det är sjävlaste Shane MacGowan som sjunger! Musikvärlden krymper i mina ögon.

Shane Patrick Lysaght MacGowan, född den 25 december 1957 i Kent, England av Irländska föräldrar, är en musiker och poet. Anses av många som en nyskapare av den irländska traditionella folkmusiken. Han är mest känd för sin intensiva tid som sångare och frontfigur för bandet The Pogues. Var under sin uppväxttid ett av Londons kändaste ansikten inom punkrörelsen, och en röst för exil-irländarna. Ökänd för sina alkohol- och drogproblem som började i tidig ålder. Alkoholproblemen ledde till att han sparkades av de övriga medlemmarna i the Pouges. Han startade då bandet Shane MacGowan and the Popes. Har dock fram till dags datum ansetts som ett musikaliskt och litterärt geni för sina texter och kompositioner i fotspåren efter förebilder som Brendan Behan och Luke Kelly. Shane MacGowan har inspirerats av, inspirerat och samarbetat med artister som Joe Strummer, Sinead O'Connor, Nick Cave, Tom Waits, Steve Earle och U2. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Shane_MacGowan)

Nu har jag en hel del att undersöka. Steve Earle har jag en skiva av. De andra, de måste jag naturligtvis gå igenom.

Hur jag förresten kom över Shane MacGowan? Hästpojken såklart!

Depp och MacGowan, vilket radarpar!

Det känns som att jag håller på att skapa en röd tråd här, tror du den skulle hålla Sanna?

Welcome to Paddy Rolling Stone, the official web site for that man of many words and few teeth, Shane MacGowan. (http://www.shanemacgowan.com/)

Det här var så viktigt, och intressant för mig att jag var tvungen att göra ett inlägg till idag, som jag skulle kunna göra oändligt. Jag blev till och med lycklig av detta, ser fram emot en grym kväll på jobbet ikväll!

När vi ändå pratar musik. Har sjukt mycket julmusik på datorn nu, måste sortera och bränna skivor. Jul 2008, here we go!

Inga kommentarer: