2010-03-24

Trysil 2010

Jag och Sanna har precis kommit hem från årets Trysilresa. Hoppas på att göra det här till tradition nu, och vem vet, nästa år kanske vi kan vara dubbelt så många och vara borta dubbelt så länge?

Det har varit hur bra som helst. Vädret har delvis varit på vår sida, och delvis emot. I måndags var det strålande sol, så underbart! Igår däremot, så brutalsnöade det hela dagen, och eftersom att det är ett ganska högt berg så är molnen halvvägs upp, vilket gör att det är extremt dålig sikt. Så var det ju brutalt mycket lössnö pch snöhögar i hela backarna, det ledde till min värsta vurpa jag kan komma ihåg. Herregud, då insåg jag verkligen varför folk åker med hjälm... Fick något satans sneskär i alldeles för hög fart, gjorde någon slags volt/kullerbytta, slog i huvudet rejält, tappade mössan och glasögonen och gled en bra bit ner i backen. Jag fick rätt ont i huvudet men annars kändes det inte så illa, så det var bara att klättra upp tio meter och fånga mössan och glasögonen. Typiskt. Det blev inte så mycket mer åkning den förmiddagen. Vi var tillbaka i backen på eftermiddagen, då var det något bättre sikt och lite trevligare åkning. Huvudvärken satt i resten av kvällen, plus att jag började känna av musklerna på sidan av halsen. De blev bara värre och värre, jag vaknade ett par gånger på natten för att det gjorde så sjukt ont minsta lilla jag ändrade huvudställningen. Inte okej. Tog på lite liniment imorse, så kändes det bättre en stund.

Vädret idag var väldigt underligt, men bra. Det var molnigt, fast det kändes inte som att det var helt mulet. När vi åkte upp med liften så förstod vi hur det låg till, det var typ ett stort moln, som låg halvvägs upp i backen, för när man kom upp så var det strålande sol. Fascinerande.

Åkningen idag var kanon på förmiddagen, sen blir det ju alltid jobbigare ju mer uppkört det är. Det krävs så mycket styrka att åka i den uppkörda snön i backen så vi blev lite möra ganska fort. Vilket kanske inte är så konstigt efter ett par dagars åkning, det är inte direkt muskler man använder till vardags. Jag lyckades naturligtvis göra en riktig praktvurpa idag också, kände för att åka ut lite i lössnön under liften. Det gick finfint, tills jag fastnade med brädan och gjorde en typ likadan vurpa som igår, fast nu var det ju massor med lössnö så jag slog mig inte det minsta. Tur det, annars hade jag väl slagit ihjäl mig...

Kan bara sammanfatta resan som kanon. Så himla skönt att komma iväg några dagar!

Bilder kommer...

Inga kommentarer: