2010-07-04

Trelleborg - Travemünde

Fast tvärtom, och det var en lång väg dit, en lång fantastisk väg!

Örebro - Stockholm Skavsta - Beauvais - Le Mans - Le Roche sur Yon - Haras du Pin - Le Havre - Paris - Disneyland - Paris - Hannover - Travemünde - Trelleborg - Jönköping - Örebro

På ett ungefär.

Kom ner till Karro på midsommaraftonskvällen, blev en sen middag på McDonalds. Lördagen tillbringade vi hela dagen på stranden. Superskönt väder, och galet tidvatten.

På söndagen började vi vår resa efter att ha städat klart i Karros lilla mobila hus. Vi åkte upp till Normandie, och Haras du Pin. Frankrikes äldsta och största nationalstuteri. Vi bodde hos en kompis till Karro, som skämde bort oss ordentligt. Vi fick en personlig guidad visning runt slottet och stuteriet. Hur fint som helst.

Efter Normandie var det dags att börja åka mot Paris. Vi skulle bara åka förbi Le Havre och plocka upp Karros bror, Erik, och hans kompis Christoph. Det gjorde vi, och vi hittade dem. Sedan var det ett par timmars bilkörning och hotelletande.

Det slutade med att vi kom fram till Karros kusin Helena vid ungefär klockan två på måndagnatten. Efter ett par timmars sömn så åkte vi ut ur Paris före morgonrusningen, väckte och plockade upp grabbarna på deras hotell och drog vidare till Disneyland. Grymt!

Bästa attraktionen var helt klart "Space Mountain". En rollercoaster som gick helt i mörker, gjort för att efterlikna rymden. Man var helt desorienterad, första åket märkte vi inte ens att den gjorde en loop. Efter femte gången kunde vi den typ utantill... På kvällen blev det en middag i Paris med Helena och hennes kille, Kristian.
Dagen efter så åkte vi mot Tyskland. Passerade Belgien på vägen, kom fram till Hannover på kvällen. Christoph skulle åka hem till sin far och tog tåget från Hannover. Vi andra bodde kvar på hotell, och hade en heldag i Hannover nästa dag. Vi shoppade lite, gjorde stan och turistade.

Träffade också på ett mycket trevligt och billigt falaffelställe där alla pratade svenska, mer eller mindre. Både de andra gästerna och han som jobbade. Hur kul som helst.

På kvällen åkte vi vidare mot Travemünde, målet var nattfärjan som gick 02.30. Vi fick en hytt med bästa läget, på däck 8 med fönster ut över fören. Såg inte så mycket av utsikten eftersom vi mest sov, men en stund på morgonen i alla fall!
Fredagmorgon så kom vi i land i Trelleborg och resan var nästan slut.

En grym vecka blev det. Har hunnit sett otroligt mycket, bil genom Europa kan jag verkligen göra om! Italien nästa, eller vad säger du Karro?

Här hemma är det ju ungefär samma väder som det var i Frankrike. Men så har hela resan varit. Med vädret - mot trafiken. Perfekt.

Och till alla som klagar på värmen. Kom ihåg vad ni sa i vintras när det var -25 grader, och kom ihåg det i vinter när det blir -25 grader. Det är precis så här det ska vara!

Hultsfred blev inställt, är grymt besviken. Men har lyckats styra upp så att jag kan åka de två sista dagarna på Arvika, så jag kommer i alla fall få se Hästpojken och Markus Krunegård. Det var kanske det viktigaste!

En veckas ganska oplanerad semester kvar. Kommer nog bli kvar hemma, fick en extra häst att rida av Niklas, så det blir toppen! Hoppas att vädret håller i sig.

Lisa håller på att rensa ut förrådsrummet. Grymt mycket saker (skräp) som man sparar på. Dags att slänga...